Může zaměstnavatel sdělit zaměstnancům, že se jejich kolega nakazil koronavirem? Koronavirus představuje nové výzvy pro pověřence a zpracování osobních údajů při BOZP. A jde o prosmýkání mezi paragrafy ve stále se měnícím prostředí.
BOZP, osobní údaje a koronavirus
Může zaměstnavatel sdělit zaměstnancům, že se jejich kolega nakazil koronavirem? A může zaměstnance poslat na test? Nový druh koronaviru, který je snadno šiřitelný při osobním kontaktu a který dostal název SARS-CoV-2, připravil zaměstnavatelům a jejich pověřencům nové výzvy při zpracování osobních údajů.
BOZP
Zaměstnavatelé mají povinnost zajistit zaměstnancům bezpečné pracoviště. To znamená, že musí neustále vyhodnocovat možná rizika pro zdraví zaměstnanců ale i třetích osob, které se na pracovišti pohybují, přijímat preventivní opatření a stanovovat pravidla pro bezpečný výkon práce.
Je tedy bez diskuze, že zaměstnavatelé musí reagovat na vývoj koronavirové nákazy a přijmout opatření k tomu, a by v maximální možné míře zabránili v šíření nemoci Covid-19 na pracovišti. V tomto kontextu může zajištění BOZP vyžadovat zpracovávání informací o zdraví zaměstnanců. To jsou citlivé osobní údaje, pro jejichž zpracování musí existovat zvláštní právní základ, a zaměstnavatelé musí zvlášť šetřit soukromí zaměstnanců.
Jako právní základ pro zpracování lze použít čl. 9 odst. 2 písm. b) nařízení GDPR, který umožňuje citlivé údaje zpracovávat pro účely plnění pracovněprávních povinností. Provádění BOZP je právní povinností zaměstnavatele, která může v nezbytných případech odůvodnit i zpracování osobních údajů týkajících se zdravotního stavu zaměstnanců. Ke zpracování tedy není zapotřebí souhlasu zaměstnanců.
Jak na legální zpracování zdravotních údajů?
Dodržovat GDPR je povinné i při epidemii, takže se uplatní se všechny povinnosti vyplývající z GDPR. Na co by si ale zaměstnavatelé měli dát zvláštní pozor při rozhodování o tom, jak budou monitorovat zdraví svých zaměstnanců?
- Princip minimalizace. Sbírejte minimum informací, které reálně potřebujete pro udržení bezpečného pracoviště a uchovávejte je jen po minimálně nezbytnou dobu.
- Princip proporcionality. Udělejte si balanční analýzu, ve které zvážíte, zda zpracování citlivých osobních údajů přespříliš nezasahuje do soukromí zaměstnanců a zda je zásah vyvážen přínosem pro organizaci.
- DPIA. Udělejte si DPIA. Pokud jste ji nestihli udělat před tím, než jste narychlo přijali opatření, udělejte si analýzu co nejdříve.
- Transparentnost. Zaměstnance, popřípadě návštěvníky, informujte o tom, jak osobní údaje o jejich zdraví zpracováváte. Informace musí být dostatečně detailní, protože se jedná o citlivé údaje.
- Pravidelně opatření revidujte. Pro procesy související s koronavirem si stanovte krátké doby jejich revize, protože s ročními revizními dobami si určitě nevystačíte. Na podobu opatření bude mít vliv nejen vývoj rizika nákazy v regionu ale také výsledky výzkumů o chování viru, popřípadě nalezení vakcíny či léku.
V souvislosti s BOZP a koronavirem zaměstnavatelé mohou zpracovávat i údaje, které nevypovídají přímo o zdraví zaměstnance, například cesty do rizikových oblastí, kontakt s nakaženou osobou, vstupy na pracoviště. Jejich zpracování lze založit na plnění zákonné povinnosti nebo oprávněném zájmu zaměstnavatele. Může se ale jednat o údaje o soukromí zaměstnanců, které se běžně v souvislosti se zaměstnáním nezpracovávají. Zvýšenou opatrnost doporučujeme dodržet i u nich.
Může zaměstnavatel zpracovávat informace o tom, kteří zaměstnanci onemocněli Covidem-19?
Obecně může, neboť znalost této informace bude vždy přispívat k přijetí preventivních opatření na pracovišti. Umožní to zaměstnavateli identifikovat zaměstnance, kteří přišli s nákazou do styku, popřípadě informovat externisty, provést dezinfekci příslušných prostor.
Zaměstnavatel může po zaměstnancích vyžadovat, aby ho informovali, pokud budou pozitivně testováni na Covid-19, i když porušení této povinnosti může být obtížně postižitelné. Lékař zaměstnavatele o tom, že jeho zaměstnanec byl pozitivně testován, informovat nesmí.
Může zaměstnavatel sdělit zaměstnancům, který z kolegů onemocněl Covidem-19?
Pokud lze prevenci před nemocí zajistit jinak, tak rozhodně ne. Informování o tom, že konkrétní kolega onemocněl koronavirem, významně zasahuje do soukromí člověka, i s ohledem na možnou viktimizaci.
Pokud prevenci nelze účinně zajistit jinak, může zaměstnavatel učinit výjimku a sdělit nezbytnému okruhu zaměstnanců, že jejich kolega Covidem onemocněl. Lze tak učinit jen po individuálním posouzení a s odůvodněním, proč jiná méně invazivní opatření nejsou dostatečná.
Obvyklou starostí zaměstnavatele bude identifikovat skupinu zaměstnanců, kteří mohli s nakaženým přijít do bližšího kontaktu. Pokud například je firma schopna zpětně vysledovat pohyb zaměstnance po budově na základě používání vstupní kartičky, pak lze jen doporučit raději využít těchto informací. I kdyby tato data byla shromážděna původně k jinému účelu, bude jejich použití pro účely prevence v konkrétních případech zpravidla obhajitelné.
Může zaměstnavatel poslat zaměstnance na test na koronavirus?
Nejde o otázku ochrany osobních údajů, ale práv zaměstnavatele. Zaměstnavatel sám provést test nemůže. Je diskutabilní, zda může zaměstnanci, u kterého má podezření na možnou nákazu, uložit, aby se testu podrobil.
Jedinou možnost skýtá právo zaměstnavatele poslat zaměstnance na mimořádnou pracovnělékařskou prohlídku podle § 12 vyhlášky č. 79/2013 Sb (jde o vyhlášku k zákonu o specifických zdravotních službách, který upravuje lékařské prohlídky zaměstnanců). Domníváme se, že mimořádné prohlídky lze použít v případech, kde zaměstnanci potřebují k výkonu práce zdravotní průkaz, tedy typicky restaurace, občerstvení, apod. Bezinfekčnost je u nich pro výkon práce podmínkou. U ostatních zaměstnanců je povinnost podrobit se testu na koronavirus diskutabilní, a to i když ji plošně navrhuje využít Ministerstvo práce a sociálních věcí.
Zaměstnavatelům by jistě pomohlo, pokud by jim zákonodárce dal jasné právo po zaměstnancích podstoupení testu žádat.
Může zaměstnavatel měřit zaměstnancům teplotu a vyžadovat informace o kontaktu s nakaženými osobami?
Zaměstnavatel je podle našeho názoru oprávněn požadovat po zaměstnancích informace o možných vlivech, které zvyšují riziko nákazy, a to i v případě, že se týkají jejich soukromého života. Zaměstnanci by si měli uvědomit, že jde také o zdraví jich i jejich blízkých.
Složitější je to s měřením teploty. Dozorové úřady v různých státech Evropské unie vydaly stanoviska jak zakazující tak povolující měřit při vstupu do budovy teplotu. Český Úřad na ochranu osobních údajů žádné vyjádření dosud neposkytl. My se kloníme k tomu, že měření teploty bylo odůvodnitelné v době, kdy se předpokládalo, že většina nemocných má zvýšenou teplotu.
Podle nejnovějších výzkumů však velké procento nemocných Covidem-19 má jen mírné projevy choroby, zejména u zdravých osob často v produktivním věku. Počet nemocných je momentálně na ústupu a v nejbližší době se dá očekávat jen minimální počet nakažených. S ohledem na tyto skutečnosti se zdá měření teploty jako zbytečně zasahující do integrity fyzických osob, a tudíž se dostáváme minimálně na hranici obhajitelnosti, i když se v začátcích epidemie měření teploty jevilo jako rozumné.
Výhled do budoucnosti
I když v současné době je v našem státě epidemie na ústupu, riziko nákazy stále trvá, takže ani uvolnění státních opatření často nebudou znamenat konec opatření na pracovišti. Otevírat budou postupně i podniky dosud zavřené, některé z nich s velkou rizikovostí pro přenos nákazy. Určitá úroveň monitoringu zdraví zaměstnanců bude nadále přetrvávat a bude obhajitelná.
Jejich podoba a rozsah se může měnit nejen podle rozsahu nákazy, ale také v závislosti na výsledcích výzkumu koronaviru, jak ukazuje příklad s měřením teploty. Nelze vyloučit další vlny nárůstu onemocnění, kdy může být zapotřebí opatření na pracovišti zase zpřísnit. A tomu všemu je zapotřebí přizpůsobit vždy i zpracování osobních údajů, aby odpovídalo aktuální situaci.
ŘEŠÍTE PODOBNÝ PROBLÉM? KONTAKTUJTE NÁS.